Thursday, August 21, 2014

咖啡牛奶燕菜月饼 Espresso Jelly Mooncake


认识我的人都晓得我是一个严重的‘咖啡精’, 每天都要为自己的肠胃灌咖啡, 不然就会全身不自在, 严重的时候还会有头痛呕吐等的现象。我这样讲下去, 有没有觉得我我跟那些染上赌瘾的人很相似? 所以当我还在想燕菜月饼有什么口味可以尝试的时候, 其实脑海中早就出现咖啡对我的呼唤和招手了, 哈!



咖啡燕菜月饼
牛奶燕菜
(A) 
糖 25g
燕菜粉 1.5tsp
水 130ml
牛奶 70ml
淡奶 50ml

咖啡燕菜
(B) 
燕菜粉 2.5tsp
咖啡液 500ml (我用4Tbsp 的咖啡粉和热水溶化, 再加入牛奶)
糖 50g

蛋黄做法可以参考之前的。 
  1. 把(A)煮至糖溶化, 拌匀。 倒入小型圆模中。 半凝固的时候把蛋黄丝放加入。
  2. 把 (B)煮滚, 稍微凉后, 把 1/4的咖啡燕菜倒入模中, 稍微凝固后, 加入牛奶燕菜, 再把剩余的咖啡燕菜倒入。  
  3. 放入冰箱冷藏即可。 
Espresso Jelly Mooncake
Milk Jelly
(A) 
25g sugar
1.5tsp agar-agar powder
130ml water
70ml milk
50ml evaporated milk

Espresso Jelly
(B) 
2.5tsp agar-agar powder
500ml espresso coffee (I dissolved 4Tbsp of espresso in hot water and mix with milk)
50g sugar

Recipe for mock egg yolk can refer to the previous post.
  1. Boil (A) till sugar dissolves. Pour into small mould to set slightly. Insert mock egg yolk slices into the milk jelly.
  2. Bring (B) to boil.
  3. Pour 1/4 of (B) into agar agar mooncake mould. Set slightly. Place in milk jelly and fill up the mould with balance espresso mixture. Chill till set before unmoulding.

这个咖啡月饼带些苦, 完全符合我的口味。 如果不喜欢咖啡味太浓的朋友, 可以自己调咖啡液的浓度, 或者用包装的白咖啡也不错, 只要跟自己的喜好先试口味就可以了。 牛奶燕菜里头的蛋黄丝, 我是用之前剩下的蛋黄粒, 再用刮刀把它们弄成丝, 没有圆圆的蛋黄, 也可以有漂亮的月饼哦!.

Best_Recipes
 
I am submitting this post to Best Recipes for Everyone, Mooncake Theme August 2014,

 

12 comments:

  1. 我也是一天不喝咖啡浑身不自在:)
    做燕菜月饼需要耐性呵,给你一个赞 :)
    我先不做,来欣赏你的


    美牙

    ReplyDelete
  2. 我现在不大能喝咖啡了,胃变得很难受
    不过咖啡燕菜呢,我是没问题的。。呵呵呵
    谢谢妳参与我家的Best Recipes活动 :)

    ReplyDelete
  3. Hi Min, you are really good with jelly mooncakes. All so unique and nice.

    ReplyDelete
  4. Wow. You can start selling moon cakes now.

    ReplyDelete
  5. 請問,是普通的燕菜粉嗎?
    還是那種果凍粉?那個蛋黃的,一樣是南瓜?為什麼感覺好像一絲絲的?
    Nyin

    ReplyDelete
    Replies
    1. 是燕菜粉, 不是果冻粉哦。 那个蛋黄燕菜, 我是用南瓜汁弄的, 做成圆形后, 在把它们刨成丝。 那个蛋黄的做法可以看这里
      http://sze-min.blogspot.com/2014/08/dragon-fruit-black-sesame-jelly-mooncake.html

      Delete
  6. hi, this looks v yummy..one question, we need to add milk to the coffee , how much milk is needed? thanks
    octopusmum

    ReplyDelete
    Replies
    1. You can use 100ml of hot water to dissolve the espresso/coffee powder, and add another 400ml of milk to yield 500ml of coffee milk.

      Delete
  7. 请问在等燕菜凝固后再加入另外的燕菜时
    未加入模型的燕菜不会凝固吗?

    ReplyDelete