Monday, January 16, 2012

开心乐龙龙の龙饼 Dragon Cookies


倒数7天, 就是春节了! 今年的春节来得特别早, 刚忙完工作上的事情, 都还没有真正地去准备。 其实今年的春节, 我最期待的除了是能跟久违的亲戚朋友见面, 我更希望可以好好的给自己放一个长假。 自从去年从北泰回来后, 我好像都没有放过长假了, 就一直很努力的工作, 我也真佩服自己的耐力。 所以这次我真的想放下工作, 好好的过年了。




Sonia那边看到龙饼, 即熟悉又陌生。 因为它是我刚懂烘焙的初期, 学做的年饼。 那时候看到食谱的材料和做法不复杂, 所以就选了龙饼来做。 记得那时候出来的成品还不错, 对那时候的我来说是种满足感。 


龙饼 (取自张莉婵的蛋糕西点自己做)
(A)
  • 牛油 150g
  • 糖粉 150g
  • 蛋黄 2个
  • 蛋白 1个
(B)
  • 粟粉 300g
  • 奶粉 30g
  • 面粉 60g
  • 香草精 1/2tsp
  1. 将(A)料搅打至幼滑, 筛入(B)的粉类, 加入香草精, 拌匀成团。 
  2. 放入挤花袋挤出花样。
  3. 放入预热150‘C的烤箱, 烤大概15分钟。
Dragon Cookies (Adapted from Home-made Cakes & Pastries by Patsie Cheong)
(A)
  • Butter150g
  • Icing sugar 150g
  • Egg yolk 2
  • Egg white 1
(B)
  • Corn flour 300g
  • Milk powder 30g
  • Plain powder 60g
  • Vanilla essence 1/2tsp
  1. Beat (A) till creamy, sieve in (B) and add in vanilla essence.
  2. Form into a dough. 
  3. Put into pipping bag and press out the desired pattern.
  4. Put in preheated oven at 150'C for 15 minutes. 

不过我这个食谱, 比起Sonia的, 粉类比较高, 所以面团比较硬。 因此, 我为了龙年而挤出的龙饼, 还真的吃了不少苦头。 因为这些龙饼, 我弄破了好几个挤花袋, 没有夸张的。 所以我做了一半的龙饼, 其它的我都只是大概挤成花型, 我真的没有那股力气。


出来的成品还算满意, 有点像龙, 又有点像蛇。 本来要为龙点睛, 但是家里没有红色的色素, 又不想为了这次的龙饼买整罐色素, 所以最后我帮龙饼们, 放了蔓越莓眼睛, 好像也不错, 有3D的感觉!

有时我喜欢背光拍照, 比较有感觉。

40 comments:

  1. Min, 你的龙饼很立体很像龙啊!在这里祝你有个愉快的假期。也祝你龙年行好运!

    ReplyDelete
  2. 我本来也打算做龙饼,不过我怕挤花!!
    你做的很美,很真:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. 我知道不容易还硬要试, 哈哈, 固执吧。 不过真的怕了, 不敢做第二次了。

      Delete
  3. 用龙饼迎接龙年,好应节啊 !

    ReplyDelete
    Replies
    1. 对呀, 12年才一次的龙年, 所以一定要做龙饼!

      Delete
  4. These look very pretty. A true labour of love. Go for a hand spa treatment after this.
    I think one needs to use those plastic piping stuff, hmmm.. they look like pumps. The pushed in type, not the squeeze handle type.
    Even piping choux pastry can break a few plastic piping bags, I'm sure this will break even more. Double or even triple!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah, I would like to have a good hand spa and massage too! Actually I've those pumps you mentioned but I'm too lazy to take them out, so I ended up spoiling a few pipping bags lo.

      Delete
  5. Hahaha, these look exactly like the 1st one i tried, nice shape but taste a bit hard and crunchy but not melt-in-mouth type..You can not use the normal plastic piping bag but need to use those thick cloth type of piping bag. I like your idea of using cranberry to do the eyes, look real like a dragon!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, they are more to those crunchy type instead of melt-in-mouth. Actually I know I need to use thick type of pipping bag but that time I only have those normal ones, I got no choice. So ended up, I kept changing the pipping bags, very tedious job.

      Delete
  6. 最后一张很好看,好像它在回头看你。。。

    ReplyDelete
  7. 成品很漂亮,真的有像~龙涅!

    ReplyDelete
  8. Min...your dragon cookies look nice...especially the red dragon eye.
    Here is me wishing you and family, Happy Chinese New Year and ' Gong Xi Fa Cai '

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks, Elin! Wishing you and your family a prosperous new year too!

      Delete
  9. 其实做完黄梨饼我就收工了,但是看到你的龙饼现在心又痒痒的。。呵呵

    ReplyDelete
    Replies
    1. 哈哈, 但是做这个要牛力的, 我吃了不少苦头!

      Delete
  10. 好美哦。。。 龙马精神!我就不敢做这个,怕它不成龙,而变其他的。。。 哈哈。。。

    ReplyDelete
    Replies
    1. 我的有些走了样, 要变蛇了, 呵呵。

      Delete
  11. 对,最近在Sonia家又看到。奇怪,这个饼在这里好像不怎么普遍。。。

    ReplyDelete
    Replies
    1. 可能挤出蛇没那么简单吧, 所以不怎么普遍。

      Delete
  12. 最怕难挤的面团,之前不懂哪个配方也是
    弄破我的挤花袋。。后来干脆不挤了;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. 我做了这次也是怕了, 不要拿工来做了, 选简单一点的食谱好了, 呵呵。

      Delete
  13. 喜欢那3D的眼睛,很生动。。。你的挤花很漂亮,照片很有意境。。。呵呵

    ReplyDelete
    Replies
    1. 谢谢! 我觉得那个蔓越莓眼睛最特别, 有够立体, 不过放上去的时候也花了一些时间, 因为要捉角度。

      Delete
  14. 你的龙饼做的非常好咧!我的龙饼啊!都变成了肥龙了,哈哈哈~~

    ReplyDelete
  15. 肥龙过肥年也不错啦! 也是可爱的:)

    ReplyDelete
  16. Your dragon cookies are very pretty. Wishing you a properous dragon new year.

    ReplyDelete
  17. 你的龙饼做的非常好咧!可爱的:)

    ReplyDelete
  18. HI Min, I was blog hopping and chanced upon your recipe. I also done this recipe but I wasn't like you so patient. I ended up making them into buttons. It was definitely tough piping it out. I hope I can find an easier to pipe recipe next year. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Edith, it's really a tough job pipping out those cookies, I wasted a few pipping bags for that. I made half into dragon shapes only, the others I just simply shaped into round, haha. I should try another recipe next time.

      Delete
  19. 嗨,我想问是不是牛油和糖连鸡蛋一起直接打呢?还是牛油和糖先打然后再加蛋?还有那个texture应该是粘的还是不粘的?为什么我做出来的形状都固定不了,会塌下来?

    ReplyDelete
  20. 牛油和糖打发后, 慢慢分次加入蛋液, 搅拌均匀就可以了. 那个texture是不粘的噢。 你的是烤后蹋下来吗?

    ReplyDelete
  21. 你好我想问你牛油要隔水煮融再打吗?要打到什么程度!是要用电动打蛋器打的吗

    ReplyDelete
    Replies
    1. 不用哦, 牛油冰箱拿出来, 稍微软化后, 就可以跟糖打至比较白, 然后加入蛋液打到混合就可以了, 都是用电动打蛋器的。

      Delete